diumenge, 25 de setembre del 2011

Bloc, Moodle, Tic... Quin estrèssssss!!!

Cada vegada més sentim a parlar de les TIC, de Moodle, de blocs, ús dels ordinadors a l’aula i fora de l’aula, pissarres digitals...

L’educació musical s’ha anat adaptant a totes les novetats sorgides arran de  la incorporació de les noves tecnologies a l’ensenyament, per tal que tots els avantatges que les TIC ofereixen, ajudin als nostres alumnes a adquirir les competències bàsiques.

La incorporació de les Competències Bàsiques al currículum ha estat i és una gran oportunitat perquè els professors realitzem canvis en les metodologies d’ensenyament-aprenentatge. (veure “Red Educativa Musical”: “Trabajar las competèncias básicas a través de la música (I)” i “Trabajar la competèncias básicas a través de la música (II)” per Noemí Pérez).

Sé que aquesta adaptació a l’aprenentatge amb les TIC requereix un esforç: informació al bloc de l’aula, recursos i activitats al Moodle, gestió del propi bloc... Tots som ciutadans del segle XXI ( professors i alumnes) i no podem tancar els ulls a les possibilitats que les noves tecnologies ens proporcionen, ja sigui en un possible futur universitari o en el món laboral, i també, és clar, a la classe de música:
  1. escoltar música i veure la música que escoltem (You Tube) 
  2. tocar la flauta amb una partitura i un play-back d'acompanyament (Wake me up)
  3. crear les nostres pròpies composicions (Músics Selvatges, creem?)
  4. fer treballs utilitzant les TIC i donar-los a conèixer(La nova cançó, per Vicenç Santander, treballs dels alumnes de 4t ESO fets amb Windos Movie Maker)
  5. enregistrar les nostres pròpies interpretacions i compartir-les a la xarxa (Un concert en el record. Primavera 2010,    Fotos concert de Primavera maig 2011)
  6. elaborar treballs de  forma col·laborativa i publicar-los a la xarxa
  7. expressar les nostres opinions sobre un tema determinat (Què és per a tu la música?)
  8. aprendre a escoltar i entendre la música d’un moment històric amb la música dels qui van viure en aquell temps (Penjats del Barroc)
  9. aprendre tot jugant (Repassem les notes)
  10. tenir la possibilitat de reforçar continguts quan es vulgui i tantes vegades com es vulgui, sabent que al final es tindrà la correcció d’allò que s’ha fet sense la necessitat de la supervisió del professor (3r ESO Recopilació d'Història).
Una última reflexió:
    "Los ordenadores son una solución, pero no tienen por qué ser “la” solución. La clave es el sistema. Lo que permiten los ordenadores es tener una experiencia individual que les permite a los alumnos comunicarse con un compañero, o trabajar en equipo, o comunicarse con alguien al otro lado del mundo, o investigar algo que les interese, o hacer las experiencias que de otra forma no podrían hacer, pero cada uno en su propio campo. El ordenador en si no tiene ninguna relevancia, es un aparato que permite tener experiencias si se crea un buen software que lo acompañe." (Felipe Zayas, a Educación Tecnològica).

    (agraïment a Mª Jesus Camino pel seu article a Educ@contic: Música 2.0, algunas ideas para trabajar las competencias básicas)