diumenge, 18 de març del 2018

Orff. Tècnica de baqueta i ritmes amb globus

Amb les alumnes de 1r i 2n d'ESO hem començat amb el conjunt instrumental Orff. 

Treballar amb 25 alumnes a la vegada no és gens fàcil i cal buscar estratègies que et facilitin la tasca a classe amb bons resultats i si és possible,  amb el mínim de soroll. Considero que el treball tècnic és molt important i "perdre" un parell o tres de classes abans d'abordar repertori es garantia d'uns resultats millors a curt termini.

Treballar el rebot de baqueta i l'articulació del canell no es tan senzill com sembla. El concepte s'entèn a la primera però a l'hora de la pràctica costa força. Habitualment la Molly Melody m'ajuda en
https://www.youtube.com/watch?v=mxp2_v8L0ec
la primera classe, però enguany els globus han estat els protagonistes. 

Els globus ofereixen moltíssimes possibilitats i a mesura que t'hi vas endinsant van sortint moltes idees. Aquestes només en són algunes
  1. Començar la sessió amb alguna música suau tipus How Great Thou Art i jugar a no deixar caure el globus a terra utilitzant només les dues baquetes. 
  2. Col·locar els globus entre les cames i posar una música més rítmica tipus La Revolución Sexual de La Casa Azul. Podem demanar que improvisin ritmes, que segueixin la pulsació o que vagin imitant els ritmes que la professora fa. Amb 123Apps m'he fet diversos mixs de cançons amb canvis de tempo. 
  3. Després demano a algú que s'inventi un ritme de 4 pulsacions (utilitzem les paraules "pa" i "menja") i escrivim el ritme a la pissarra amb grafia musical. Començo només cantant les paraules, després cantant i picant i finalment només picant. Poc a poc anem construint dos ritmes de 8 pulsacions cadascun A i B. 
  4. Fem estructures amb A i B (AABA ...)  i explico els conceptes de repetició i contrast en la música. Amb algún grup també hem fet canons.
  5. El treball sempre és amb tot el grup classe. També podem dividir la classe en dos grups (l'A i el B) 
  6. Fer repetir un mateix ritme una alumna després de l'altra i sense perdre la pulsació, també és un molt bon treball i et permet conèixer molt bé les possibilitats de cadascú. 
  7. La distribució de les taules en format orquestra també ha estat clau. Tal com podeu veure estan col·locades en forma de U amb dues files de 3/4 taules al mig. No hi ha ningú que quedi amagat i tots veuen la feina de tots. També m'ha servit per parlar de l'orquestra i de la distribució dels instruments per seccions.